سولات مربوط به کلاهبرداری
نویسنده: امیر علی محبی
زمان: پنج شنبه 29 خرداد 1393

پرسش : شخصی به همراه دوستانش شرکتی تاسیس کرده اند و اقدام به تبلیغات دروغین در مورد کالای خود کرده است.در تبلیغات خود مطالبی را بیان کرده است که فوق العاده مشتری پسند بوده ولی مشتریان پس از خرید متوجه شده اند کالایی را که خریده اند فاقد ارزش بوده و تبلیغات کاملا دروغ بوده است. در ضمن در این معامله هیچ سند و مدرک کاغذی وجود ندارد ولی حداقل 2 شاهد مرد وجود دارد: 1-آیا معامله فوق مصداق کلاهبرداری می باشد؟2-آیا شاهد برای اثبات دروغ بودن تبلیغات و اینکه معامله ای به اینصورت انجام گرفته است، از دلایل و مدارک جدی، در اقامه دعوا محسوب می شود. مخصوصا اینکه شاهدان از خریداران کالای مزبور بوده و خود نیز متضرر شده باشند؟3-اگر فروشنده متقلب با شاهدان روبرو شود و منکر شود و اصلا بگوید شاهدان دروغ می گویند، قاضی چه تصمیمی می گیرد؟ آیا به صرف انکار شخص متقلب و نبودن سند کاغذی، شخص متقلب تبرئه می شود؟ 4 -در چه صورت حکم جلب صادر می شود، اگر مبلغ کم باشد ممکن است، حکم جلب صادر نشود؟5-نحوه تعیین مجازات این نوع جرم چه می باشد، آیا صرفا پرداخت جریمه نقدی می باشد و یا با توجه به مبلغ ممکن است مجازات حبس نیز در پی داشته باشد؟6-اگر به هر دلیلی متهم تبرئه شود(با فرض وجود شاهد)، متهم می تواند بر علیه شاکی خود، شکایت کند؟ بعبارتی آیا شخص شاکی ریسک می کند و ممکن است خودش متهم شود!!!؟؟؟   

پاسخ : بله موضوع مصداق بارز کلاهبرداری است 2-شهادت شهود در قانون بعنوان دلیل پذیرفته شده است3-علم قاضی نیز از جمله دلایل است وصرف انکار متهم موجب تبرئه وی نمی شود.4-صدور حکم جلب ارتباطی با میزان مبلغ ندارد.5-مجازات کلاهبرداری از1تا 7سال زندان و استرداد مال ومعادل آنجزای نقدی به نفع دولت است6-خیر درصورتیکه دادگاه احراز کند شخصی شکایتی واهی به قصد اضرار به غیر مطرح نموده قابل مجازات است.  

 



 

پرسش : بنده خرداد سال گذشته توسط یکی از دوستان نزدیکم مورد اغفال وتطمیع قرار گرفته و وارد شرکت هرمی گلد کوئست شدم اما بعد از مخالفت دولت و علما و ترس از دست دادن شغل کارمندی ام پس از دو ماه ازاین کار دست کشیده و در دی ماه 1384 از دوستم شکایت کردیم که مبلغ 3 میلیون تومان از بنده و مادرم و همسرم و دو خواهرم کلاهبرداری کرده و دو شاهد نیز به دادگاه بردم اما علی رغم ناباوری من ودیگران ایشان تبرئه شد و دادگاه تجدید نظر نیز همان حکم برائت شعبه دو بازپرسی قم را تائید کرد . کما اینکه آگاهی و دادگاه نتوانستند مدرکی بر علیه ایشان پیدا کنند و او نیز اقرار کرد که من قبلا عضو بو ده ام ولی بعدازممنوعیت کنار کشیده ام و فعالیتی نمیکنم و هیچ اقراری مبنی بر پول گرفتن از ما نکرد و حتی قسم دروغ نیز خورد که پولی از مانگرفته است. کما اینکه ایشان هنوز در این رابطه فعال است و هنوز به عضو گیری میپردازد  وهمه ابن بلندگوهای رسمی وغیر رسمی که دم از برخورد با این افراد میزنند هیچ قدرت برخوردی با این افراد کلاهبردار ندارند ئخواهشمند است بنده را بطور کامل راهنمایی فرمائید تا بطوانم به حق وحقوقم برسم.        
پاسخ :موارد زيادي وجود دارد كه جرمي صورت گرفته ليكن متضرر نتوانسته است دلايل كافي ارائه دهد و در نتيجه مجرم تبرئه گرديده است تا آنجائي كه بنده اطلاع دارم فعاليت اعضاي شبكه مذكور از طريق اينترنت بوده و قابل پيگيري و اثبات است شما از فردي كه زير شاخه او هستيد و بقول معروف شما را پرزنت نموده نيز مي‌توانيد شاكي باشيد . در خصوص تبرئه شخص مورد سؤال اگر دليل مناسبي داريد از طريق شعب تشخيص ديوانعالي كشور در فرجه قانوني اعتراض كنيد 

 



 

پرسش : قبلا در ارتباط با پرونده کلاهبرداری سوالی پرسیده بودم که برای یاداوری آن را تکرار می کنم:"شخصی به همراه دوستانش شرکتی تاسیس کرده و اقدام به تبلیغات دروغین در مورد کالای خود کرده است.در تبلیغات خود مطالبی را بیان کرده است که فوق العاده مشتری پسند بوده ولی مشتریان پس از خرید متوجه شده اند کالایی را که خریده اند فاقد ارزش بوده و تبلیغات کاملا دروغ بوده است. در ضمن در این معامله هیچ سند و مدرک کاغذی وجود ندارد ولی حداقل 2 شاهد مرد وجود دارد"حال اگر شاهدان از متضررین باشند، یعنی خود از خریداران کالای مزبور باشند ولی از حق خود گذشته باشند و شکایتی نداشته باشند، آیا می توانند به نفع شاکی دیگری شهادت بدهند و بیان کنند که واقعا چنین کالایی فروخته شده است و شخص کلاهبردار چنین تبلیغات دروغینی کرده است؟ آیا شاهدان در این حالت باز هم ذینفع محسوب می شوند و شهادت آنها اعتباری ندارد؟      

پاسخ : خريداران ديگر در صورتي كه شكايتي مطرح نكرده باشند ذينفع نخواهند بود وشهادتشان منعي ندارد.   


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: